“We zijn aan de slag gegaan vanuit de overtuiging dat oppas regelen voor ouders van zorgbehoevende kinderen veel gemakkelijker moet kunnen. Zorgoppas gaat voor sociale impact.”

Doreen

Doreen

Grote kans dat je Doreen al eens aan de lijn hebt gehad. Doreen is getrouwd met Nico en moeder van een zoon en een dochter. Haar zoon is gediagnosticeerd met Tourette en autisme. Door haar ervaring mee te nemen naar haar werk is Doreen ouders beter van dienst.

Doreen solliciteerde al naar een rol binnen Zorgoppas nog voor de onderneming officieel was opgericht. Doreen is opgeleid als verpleegkundige en heeft vijf jaar aan het bed gestaan. Daarna heeft ze tien jaar voor Rabobank gewerkt. Doreen stuurde de twee oprichters een enthousiast bericht waarin ze uitlegde waarom Zorgoppas een fantastisch initiatief is. “Ik zocht een stukje zingeving in mijn werk, bij Zorgoppas heb ik dat gevonden.”

Erma is getrouwd met Sander en moeder van een dochter. Ze heeft jaren gewerkt als gezinshuisouder en is nu pleegouder, momenteel weekendpleegouder van een dochter van 10. Ze heeft in al die jaren veel kennis opgedaan met hoe om te gaan met zorgbehoevende kinderen en wat voor impact dit kan hebben op ouders. “Dat ik deze kennis nu in kan zetten bij Zorgoppas en ouders kan matchen aan een geschikte oppas vind ik goud.”

Erma

Erma

Larisa

Larisa

Larisa is getrouwd met Bram en samen hebben ze twee zoons en een dochter. De jongste zoon is meervoudig gehandicapt. Larisa handelt dan ook uit ervaring.

Ze is ergotherapeut en heeft in verschillende revalidatiecentra gewerkt. Ook was ze ergonomisch adviseur voor woningaanpassingen.

Larisa is klant bij Zorgoppas en na 5 jaar niet gewerkt te hebben, wilde ze weer iets doen waar ze blij van wordt en waar ze achter staat. “Een mooiere combinatie was nauwelijks denkbaar: Zorgen dat gezinnen met een zorgbehoevend kind zonder twijfel of schuldgevoel even weg kunnen!”

Harm heeft een achtergrond in de maatkleding. Daar heeft hij geleerd dat het veel prettiger is om te maken wat écht aansluit bij de behoefte van een klant, dan zomaar iets aan te bieden dat toevallig veel op voorraad is. Goed doorvragen naar waar iemand werkelijk mee is geholpen is daarvoor de basis. Zijn ervaring in de ontwikkeling van videogames heeft hem overtuigd van de kracht van online platforms om zo grote groepen mensen te bereiken. “Prachtig om te ervaren hoeveel positieve impact je kunt hebben op de levens van zoveel mensen.”

Harm

Harm

Anneke

Anneke

Anneke woont samen met Paul en samen hebben twee jonge kinderen: een dochter en een zoon. Anneke heeft 10 jaar in het speciaal onderwijs gewerkt als orthopedagoog, zowel op een school voor kinderen met een verstandelijke beperking als op een school voor kinderen met een lichamelijke beperking. Ze heeft in haar werk veel contact gehad met ouders van kinderen met een zorgbehoefte. “Wat ik mooi vind is om vanuit dit contact echt iets te kunnen betekenen voor deze ouders.”

Babs woont samen met Bud en is moeder van een zoon en een dochter in de middelbare schoolleeftijd. Ze heeft 18 jaar als pedagogisch medewerker in de kinderopvang gewerkt. Haar zoon heeft zowel een lichamelijke als een verstandelijke beperking en zodoende kwam ze in aanraking met Zorgoppas.

“Uit ervaring weet ik dat het voor zorgkinderen heel fijn is om een vertrouwd gezicht te zien. Maar ook voor het gezin is het uiterst waardevol als er een goede match is met een fijne en vertrouwde oppas. Het geeft elke dag weer zoveel voldoening om deel uit te mogen maken van een team dat zich hier volledig voor inzet!”

Babs

Babs

Zorgoppas is een sociale onderneming die ouders van kinderen die extra zorg nodig hebben, aan een geschikte oppas helpt. “Deze gezinnen komen nooit even los van de zorg over hun kinderen,” benadrukt initiatiefnemer Harm van Ballegooy. “En als deze ouders al iemand in hun netwerk vinden voor een avondje oppassen, vrezen ze de hele tijd voor het telefoontje dat het niet meer gaat. Uiteindelijk breekt dit gezinnen op. Het leidt tot stress en burn-outs die de gezinssituatie nog verder onder druk zetten. “Wij helpen dat voorkomen.” Tijdens een start-upweekend eind 2015 sprak Harm de vader van een autistisch jongetje. Hij zocht al zes jaar vergeefs naar een geschikte oppas voor hem en zijn broertjes en zusjes. “Ik dacht toen direct, dat moet toch gemakkelijker te regelen zijn!” Vaak woont de oplossing voor de hulpvraag vlakbij, en kennen de ouder en de oppaskandidaat elkaar al van bijvoorbeeld de supermarkt. “Maar wie vraagt er nou aan de kassa aan de mensen in de rij of ze misschien willen komen oppassen?” Door vraag en aanbod inzichtelijk te maken krijgen ouders meer tijd voor zichzelf.

De vernieuwing zit hem in meer dan preventie. In een workshop met verschillende gezinnen werd duidelijk hoe belangrijk het was om ze zelf te laten bepalen aan wie ze hun kinderen toevertrouwen. “Wij kúnnen niet voor deze gezinnen bepalen wie ze nodig hebben. Dat moeten ze zelf doen. Wij brengen de gezinnen en (parttime) zorgverleners, ervaringsdeskundigen en studenten van zorgopleidingen bij elkaar. De beslissing over wie vervolgens met elkaar verder gaan, ligt bij de ouders.” Zo geven ze de regie in handen van de ouders en daar zit de kern van de innovatie. “De bestaande instellingen kunnen dit niet: ze vertrekken vanuit controle, structuur en wantrouwen.” Het was veelzeggend hoe de gezinnen reageerden op onze aanpak. “Deze ouders draaien al jaren mee in allerlei zorgstructuren en -circuits. Ze zijn gewend nauwelijks controle te hebben. Toen de ouders tijdens de ontmoeting met de oppas doorkregen dat hun mening en zelfs hun gevoel de doorslag gaven, gingen ze helemaal open. Er had nog nooit iemand om hun mening gevraagd!”

Zorgoppas is een sociale onderneming die ouders van kinderen die extra zorg nodig hebben, aan een geschikte oppas helpt. “Deze gezinnen komen nooit even los van de zorg over hun kinderen,” benadrukt initiatiefnemer Harm van Ballegooy (32). “En als deze ouders al iemand in hun netwerk vinden voor een avondje oppassen, vrezen ze de hele tijd voor het telefoontje dat het niet meer gaat.

Uiteindelijk breekt dit gezinnen op. Het leidt tot stress en burn-outs die de gezinssituatie nog verder onder druk zetten. “Wij helpen dat voorkomen.” Tijdens een start-upweekend eind 2015 sprak Harm de vader van een autistisch jongetje. Hij zocht al zes jaar vergeefs naar een geschikte oppas voor hem en zijn broertjes en zusjes. “Ik dacht toen direct, dat moet toch gemakkelijker te regelen zijn!”

Vaak woont de oplossing voor de hulpvraag vlakbij, en kennen de ouder en de oppaskandidaat elkaar al van bijvoorbeeld de supermarkt. “Maar wie vraagt er nou aan de kassa aan de mensen in de rij of ze misschien willen komen oppassen?”

Door vraag en aanbod inzichtelijk te maken krijgen ouders meer tijd voor zichzelf. De vernieuwing zit hem in meer dan preventie. In een workshop met verschillende gezinnen werd duidelijk hoe belangrijk het was om ze zelf te laten bepalen aan wie ze hun kinderen toevertrouwen. “Wij kúnnen niet voor deze gezinnen bepalen wie ze nodig hebben. Dat moeten ze zelf doen. Wij brengen de gezinnen en (parttime) zorgverleners, ervaringsdeskundigen en studenten van zorgopleidingen bij elkaar. De beslissing over wie vervolgens met elkaar verder gaan, ligt bij de ouders.” Zo geven ze de regie in handen van de ouders en daar zit de kern van de innovatie. “De bestaande instellingen kunnen dit niet: ze vertrekken vanuit controle, structuur en wantrouwen.”

Het was veelzeggend hoe de gezinnen reageerden op onze aanpak. “Deze ouders draaien al jaren mee in allerlei zorgstructuren en -circuits. Ze zijn gewend nauwelijks controle te hebben. Toen de ouders tijdens de ontmoeting met de oppas doorkregen dat hun mening en zelfs hun gevoel de doorslag gaven, gingen ze helemaal open. Er had nog nooit iemand om hun mening gevraagd!”

Team Zorgoppas regelt voor ouders van zorgbehoevende kinderen gemakkelijker een betaalbare en geschikte oppas.

Uit vijfenvijftig aanmeldingen won Zorgoppas in oktober 2016 de prestigieuze IGNITE Award, een prijs voor startende sociaal ondernemers met slimme oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. De IGNITE Award daagt startende sociaal ondernemers uit om met hun businessideeën een echte sociale verandering in gang te zetten. De deskundige jury sprak in haar oordeel over een ‘innovatief, professioneel businessplan’, een ‘goed financieringsmodel’ en een ‘uitstekende schaalbaarheid van de sociale impact’. 

In februari 2019 werd Zorgoppas geselecteerd door het expertpanel van het Achmea Foundation ImpactPlus groeiprogramma, waarbij in de Grande Finale in juni een extra boost werd toegekend om toegankelijkheid voor iedereen te realiseren. “Dit is iets wat heel Nederland zou moeten kennen en er toegang toe hebben.”