Team

Zorgoppas is een initiatief van Harm van Ballegooy en Remko Boer, twee sociaal ondernemers die in samenwerking met gemeente ’s-Hertogenbosch en diverse professionele zorgaanbieders dit platform ontwikkelen.
Uit vijfenvijftig aanmeldingen won Zorgoppas in oktober 2016 de prestigieuze IGNITE Award, een prijs voor startende sociaal ondernemers met slimme oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.

“We zijn aan de slag gegaan vanuit de overtuiging dat oppas regelen voor ouders van zorgintensieve kinderen veel gemakkelijker moet kunnen. Zorgoppas gaat over sociale impact en daar ligt de absolute kracht van onze onderneming.

De IGNITE Award daagt startende sociaal ondernemers uit om met hun businessideeën een echte sociale verandering in gang te zetten. De deskundige jury sprak in haar oordeel over een ‘innovatief, professioneel businessplan’, een ‘goed financieringsmodel’ en een ‘uitstekende schaalbaarheid van de sociale impact’. 

Harm en Remko zijn ervaren in het verbeteren van businessmodellen. Samen maken ze het voor ouders van zorgintensieve kinderen gemakkelijker om een betaalbare en geschikte oppas te regelen. Doreen beantwoordt vragen van ouders en screent oppaskandidaten.

Social Enterprises

Geld verdienen is voor sociaal ondernemers slechts een middel om hun maatschappelijke missie te bereiken. Het primaire uitgangspunt is het creëren van sociale waarde. Anders dan goede doelen of andere sociale initiatieven hebben social enterprises wél een verdienmodel. Hierdoor zijn ze veelal financieel zelfredzaam en niet of nauwelijks afhankelijk van subsidies en giften.

Doreen met headset uitsnede

Doreen

Grote kans dat je Doreen al eens aan de lijn hebt gehad. Doreen is 39, getrouwd met Nico en moeder van een zoon en een dochter. Haar zoon van dertien is gediagnosticeerd met Tourette en autisme. Door haar ervaring mee te nemen naar haar werk is Zorgoppas ouders beter van dienst.

Doreen solliciteerde al naar een rol binnen Zorgoppas nog voor de onderneming officieel was opgericht. Doreen is opgeleid als verpleegkundige en heeft vijf jaar aan het bed gestaan. Daarna heeft ze tien jaar voor Rabobank gewerkt. Doreen stuurde de twee oprichters een enthousiast bericht waarin ze uitlegde waarom Zorgoppas een fantastisch initiatief is. “Ik zocht een stukje zingeving in mijn werk, bij Zorgoppas heb ik dat gevonden.”

180828 Rianne teampagina 2

Rianne

Rianne woont samen met Jules en is moeder van twee dochters van 6 en 1 jaar oud en een zoontje van 4 jaar oud. Haar zoontje heeft het Phelan McDermid syndroom. Zij begrijpt als geen ander hoe lastig het is om de zorg voor je zorg intensieve kind uit handen te geven. Rianne was al een poos klant bij Zorgoppas toen ze reageerde op de vacature. Inmiddels zijn Rianne en Doreen een hecht team. Ze screenen de oppaskandidaten, doen de intakegesprekken met de ouders en dragen samen de verantwoordelijkheid voor het matchen.

Rianne woont samen met Jules en is moeder van twee dochters van 6 en 1 jaar oud en een zoontje van 4 jaar oud. Haar zoontje heeft het Phelan McDermid syndroom. Zij begrijpt als geen ander hoe lastig het is om de zorg voor je zorg intensieve kind uit handen te geven. Rianne was al een poos klant bij Zorgoppas toen ze reageerde op de vacature. Inmiddels zijn Rianne en Doreen een hecht team. Ze screenen de oppaskandidaten, doen de intakegesprekken met de ouders en dragen samen de verantwoordelijkheid voor het matchen.

180828 Rianne teampagina 1

Rianne

180828 Paulien teampagina 2

Paulien

Paulien is getrouwd en moeder van drie dochters van 20, 19 en 16 jaar oud. Haar oudste dochter heeft het 22q11 syndroom. Paulien heeft daardoor zelf ervaren hoe belangrijk het is dat je als ouder op tijd ontlast wordt om balans te houden in je gezin. Paulien leidt binnen Zorgoppas de groei in goede banen.

Paulien: “De grote meerwaarde van Zorgoppas is dat er niet zomaar iemand wordt geplaatst bij het gezin. Bij Zorgoppas hebben de ouders zelf de regie doordat ze zelf kunnen kiezen met welke oppaskandidaten er de beste klik is.” De ervaring die Paulien afgelopen tien jaar heeft opgedaan in projecten bij MEE  maakt dat Paulien goed op de hoogte is van hoe het sociaal domein georganiseerd is. “Het geeft me energie om voor gezinnen met een zorgbehoevend kind iets te kunnen betekenen”.

image 2017 08 17

Harm

Harm heeft een achtergrond in de maatkleding. Daar heeft hij gemerkt dat het veel prettiger is om te maken wat écht aansluit bij de behoefte van een klant, dan iets standaard uit het rek te pakken. Goed doorvragen naar waar iemand werkelijk mee is geholpen is daarvoor de basis. Zijn ervaring in ontwikkeling van videogames heeft hem overtuigd van de kracht van online platforms om zo grote groepen mensen te bereiken.”Prachtig om te ervaren hoeveel positieve impact je kunt hebben op de levens van zoveel mensen.”

Harm heeft een achtergrond in de maatkleding. Daar heeft hij gemerkt dat het veel prettiger is om te maken wat écht aansluit bij de behoefte van een klant, dan iets standaard uit het rek te pakken. Goed doorvragen naar waar iemand werkelijk mee is geholpen is daarvoor de basis. Zijn ervaring in ontwikkeling van videogames heeft hem overtuigd van de kracht van online platforms om zo grote groepen mensen te bereiken. “Prachtig om te ervaren hoeveel positieve impact je kunt hebben op de levens van zoveel mensen.”

image 2017 08 17

Harm

Remko

Remko

Remko heeft jarenlang klanten geadviseerd bij het vinden van de perfecte fiets. Van een fijne fiets heb je jaren plezier. Daarna heeft hij een volgende uitdaging gezocht in de ruimtelijke ordening en daarbij gewerkt aan een innovatief woningconcept van verplaatsbare woningen. Het krachtenveld tussen overheid, woningcorporatie en consument is een vergelijkbare puzzel die we binnen het domein zorg en welzijn mogen oplossen. “En wat is er nou mooier dan een puzzel oplossen waar je iemand echt mee kan helpen?”

Zorgoppas is een platform dat ouders met kinderen die zorg nodig hebben, aan een geschikte oppas helpt. “Deze gezinnen komen nooit even los van de zorg over hun kinderen,” benadrukken oprichters Remko Boer (39) en Harm van Ballegooy (31). “En als deze ouders al iemand in hun netwerk vinden voor een avondje oppassen, vrezen ze de hele tijd voor het telefoontje dat het niet meer gaat. Uiteindelijk breekt dit gezinnen op. Het leidt tot stress en burn-outs die de gezinssituatie nog verder onder druk zetten. “Wij helpen dat voorkomen.” Tijdens een start-upweekend eind 2015 sprak Harm de vader van een autistisch jongetje. Hij zocht al zes jaar vergeefs naar een geschikte oppas voor hem en zijn broertjes en zusjes. “Ik dacht toen direct, dat moet toch gemakkelijker te regelen zijn!” Vaak woont de oplossing voor de hulpvraag vlakbij, en kennen de ouder en de oppaskandidaat elkaar al van bijvoorbeeld de supermarkt. “Maar wie vraagt er nou aan de kassa aan de mensen in de rij of ze misschien willen komen oppassen?” Door vraag en aanbod inzichtelijk te maken krijgen ouders meer tijd voor zichzelf.

De vernieuwing zit hem in meer dan preventie. In een workshop met verschillende gezinnen werd duidelijk hoe belangrijk het was om ze zelf te laten bepalen aan wie ze hun kinderen toevertrouwen. “Wij kúnnen niet voor deze gezinnen bepalen wie ze nodig hebben. Dat moeten ze zelf doen. Wij brengen de gezinnen en (parttime) zorgverleners, ervaringsdeskundigen en studenten van zorgopleidingen bij elkaar. De beslissing over wie vervolgens met elkaar verder gaan, ligt bij de ouders.” Zo geven ze de regie in handen van de ouders en daar zit de kern van de innovatie. “De bestaande instellingen kunnen dit niet: ze vertrekken vanuit controle, structuur en wantrouwen.” Het was veelzeggend hoe de gezinnen reageerden op onze aanpak. “Deze ouders draaien al jaren mee in allerlei zorgstructuren en -circuits. Ze zijn gewend nauwelijks controle te hebben. Toen de ouders tijdens de ontmoeting met de oppas doorkregen dat hun mening en zelfs hun gevoel de doorslag gaven, gingen ze helemaal open. Er had nog nooit iemand om hun mening gevraagd!”

Zorgoppas is een platform dat ouders met kinderen die zorg nodig hebben, aan een geschikte oppas helpt. “Deze gezinnen komen nooit even los van de zorg over hun kinderen,” benadrukken oprichters Remko Boer (39) en Harm van Ballegooy (31). “En als deze ouders al iemand in hun netwerk vinden voor een avondje oppassen, vrezen ze de hele tijd voor het telefoontje dat het niet meer gaat.

Uiteindelijk breekt dit gezinnen op. Het leidt tot stress en burn-outs die de gezinssituatie nog verder onder druk zetten. “Wij helpen dat voorkomen.” Tijdens een start-upweekend eind 2015 sprak Harm de vader van een autistisch jongetje. Hij zocht al zes jaar vergeefs naar een geschikte oppas voor hem en zijn broertjes en zusjes. “Ik dacht toen direct, dat moet toch gemakkelijker te regelen zijn!”

Vaak woont de oplossing voor de hulpvraag vlakbij, en kennen de ouder en de oppaskandidaat elkaar al van bijvoorbeeld de supermarkt. “Maar wie vraagt er nou aan de kassa aan de mensen in de rij of ze misschien willen komen oppassen?”

Door vraag en aanbod inzichtelijk te maken krijgen ouders meer tijd voor zichzelf. De vernieuwing zit hem in meer dan preventie. In een workshop met verschillende gezinnen werd duidelijk hoe belangrijk het was om ze zelf te laten bepalen aan wie ze hun kinderen toevertrouwen. “Wij kúnnen niet voor deze gezinnen bepalen wie ze nodig hebben. Dat moeten ze zelf doen. Wij brengen de gezinnen en (parttime) zorgverleners, ervaringsdeskundigen en studenten van zorgopleidingen bij elkaar. De beslissing over wie vervolgens met elkaar verder gaan, ligt bij de ouders.” Zo geven ze de regie in handen van de ouders en daar zit de kern van de innovatie. “De bestaande instellingen kunnen dit niet: ze vertrekken vanuit controle, structuur en wantrouwen.”

Het was veelzeggend hoe de gezinnen reageerden op onze aanpak. “Deze ouders draaien al jaren mee in allerlei zorgstructuren en -circuits. Ze zijn gewend nauwelijks controle te hebben. Toen de ouders tijdens de ontmoeting met de oppas doorkregen dat hun mening en zelfs hun gevoel de doorslag gaven, gingen ze helemaal open. Er had nog nooit iemand om hun mening gevraagd!”